Aktualności

Usprawnienie motoryki dużej

 

  • ruchy naprzemienne, czyli lewa do prawego, prawa do lewego,
  • rysowanie w powietrzu obiema rękami tych samych obrazów jednocześnie,

·         wykonujemy luźne skłony i kołyskę,

·         rysowanie lub wodzenie po dużym znaku „X”,

  • rysowanie w powietrzu figur geometrycznych,
  • rysowanie „leniwych ósemek”,
  • rysowanie fal, gór i kół,
  • zamalowywanie dużych przestrzeni farbami przy pomocy grubych pędzli lub rąk.

 

Ćwiczenia usprawniające motorykę małą, czyli nadgarstki, dłonie i palce:

 

  • zgniatanie i rozgniatanie serwetek,
  • pracę z modeliną,
  • wycinanie i wydzieranie,
  • zwijanie gazety w kulki (rzucanie nimi do celu),
  • malowanie,
  • wyszywanie,
  • nawlekanie,
  • origami (koła, kwadraty),
  • rysowanie po śladzie,
  • rysowanie oburącz.

Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo – ruchową

 

Są to ćwiczenia grafomotoryczne, w których czynności ruchowe odbywają się pod ścisłą kontrolą wzroku:

  • zabawy manualne typu: nawlekanie koralików, lepienie z plasteliny,
  • zamalowywanie obrazków, pisanie szlaczków,
  • wydzieranki, rysowanie po śladzie, kalkowanie, odwzorowywanie, obrysowywanie, zabawy i układanie modeli z palców i dłoni, przewlekanie kolorowego sznurka przez dziurki, zawiązywanie kokardek, układanki typu puzzle, klocki Lego,
  • nie wyręczanie dziecka w czynnościach typu: ubieranie się, mycie, sznurowanie butów, zapinanie guzików itp.

Ćwiczenia rozwijające orientacje w schemacie ciała i przestrzeni

 

  • nazywanie części ciała;
  • orientacja w schemacie ciała: daj lewą rękę, tupnij prawą nogą itp.;
  • orientacja w przestrzeni: idź 2 kroki do przodu, do tyłu, na lewo, w prawo;
  • ćwiczenia graficzne: zaznacz kreską prawy róg, u góry narysuj zieloną kreskę;
  • ćwiczenia logarytmiczne połączone z pokazywaniem i nazywaniem części ciała w oparciu o wierszyk „Prawa ręka, noga prawa…”, „Głowa, ramiona, kolana, pięty…”, „Mam dwie ręce, nogi dwie…”;
  • zabawy ruchowe doskonalące orientację przestrzenną z wykorzystaniem woreczków, laski gimnastycznej, maskotki;
  • zabawa w rzucanie papierową kulą zgodnie z poleceniem: góra, dół, prawa, lewa strona itp.;
  • zabawy ruchowe z wykorzystaniem woreczków – rzucanie woreczkiem zgodnie z instrukcją słowną: przed siebie, za siebie, na stół, pod stół;
  • poruszanie się zgodnie z instrukcją słowną np. stań na gazecie, stań pod gazetą, stań przed gazetą, stań za gazetą, stań między gazetami.
  •  

Ćwiczenia ruchowo – słuchowo – wzrokowe

 

Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe to ćwiczenia grafomotoryczne, którym towarzyszy muzyka. Cykl tych ćwiczeń winien przebiegać według ustalonego schematu:

  1. Odtwarzanie ruchem rytmu piosenki.
  2. Demonstracja wzoru, jego analiza i pokaz jak należy go wykonać z piosenką.
  3. Próby odtwarzania wzoru w rytm piosenki:
  4. wodzenie palcem po wzorze – faza utrwalania wzoru i powiązania z piosenką
  5. pisanie wzoru palcem w powietrzu – ręką dominującą
  6. na powierzchni stołu – palcem lub na tackach z piaskiem
  7. na dużym arkuszu papieru –kredą, węglem, kredkami świecowymi
  8. na kartce papieru z bloku rysunkowego – pędzlem, kredką, ołówkiem, lub ołówkiem w zeszycie bez liniatury
  9. w liniaturze zeszytu – ołówkiem, mazakiem, długopisem.

Ćwiczenia należy dopasować do indywidualnych potrzeb i możliwości  dziecka.
 

 

                                                                            Pedagog – Jolanta Cebula

1.Touch Green

 

 

Potrzebne będą: przedmioty codziennego użytku w różnych kolorach.

To prosta gra na poznanie kolorów. Mówimy “touch” i podajemy konkretny kolor (np. “green”) a zadaniem dziecka jest znalezienie przedmiotu w wymienionym przez nas kolorze. Zabawę możemy modyfikować w dowolny sposób używając innych kategorii, np. kształtów (np. “touch something round”) lub części ciała (np. “touch your belly”)

2. Bingo

 

 

Potrzebne będą: kartka, kredki ewentualnie naklejki.

To dobra metoda nauki słówek zarówno dla dzieci, które nie potrafią jeszcze czytać, jak i dla tych starszych.

Przygotowujemy plansze (najlepiej kilka): na czystej kartce rysujemy 16 kratek pogrupowanych na 4 czwórki (po jednej grupie w każdym rogu). Możemy grupy odróżnić od siebie np. kolorem kratek. W pola wrysowujemy (dla starszych dzieci wpisujemy) różne proste obrazki np.: las, oko, miś, klocek, piłka itd. Dajemy dziecku kartkę i mówimy na głos zdania: “It’s an eye” albo “It’s a ball”. Dziecko zakreśla obrazki odpowiadające opisowi. Gdy zakreśli wszystkie cztery obrazki w jednej grupie, powinno zawołać Bingo!

3. Breakfast

 

 

Potrzebne będą: papier i kredki.

Prosimy dziecko, aby narysowało swoje ulubione śniadanie. Następnie nazywamy po angielsku wszystkie elementy rysunku. Potem “komponujemy” śniadanie dla innych członków rodziny, korzystając z nowego słownictwa i dodając kolejne nowe elementy.Ta zabawa może mieć kontynuację w świecie rzeczywistym: podczas codziennego przygotowania śniadania, angażujemy dziecko pytając, na przykład: Can you pass me some bread?; Would you like more milk? Can you help me?; I don’t like ham; With honey; Without butter; I’m fine, thank you.

4. Twister

 

 

Potrzebne będą: gra Twister lub (do samodzielnego wykonania gry) plansza ze strzałką (szablony można znaleźć w internecie, można też wykorzystać tarczę zegara do nauki godzin), cerata lub folia, kolorowe markery do rysowania pól na macie.

Znana gra towarzyska może być bardzo pomocna w nauce języka angielskiego – zwłaszcza, że angażuje w zabawę całe ciało. A to dzieci lubią najbardziej!Można tę grę wykorzystać do nauki kolorów, czyli grać tak jak w klasycznego twistera, podając jedynie nazwy losowanych pól po angielsku (np. “Right hand on the yellow. Left foot on the blue”). Ale możemy również pod poszczególnymi kolorami na macie poukrywać obrazki (lub proste zagadki), które dzieci odkrywają w czasie zabawy. Możemy je poprzyklejać do pól na macie grzbietami do góry lub wykonać grę twister samodzielnie od samego początku. Świetna zabawa dla całej rodziny gwarantowana!

5. Body parts

 

 

Potrzebne będą: własne ciało, ewentualnie przylepne karteczki.

Uczymy się części ciała poprzez zabawę, dotykając ich u siebie i wypowiadając zdanie (np. “That’s my nose”). Zachęcamy do tego dziecko. Możemy to robić, posiłkując się piosenkami, dostępnymi w Internecie.

Następnie wprowadzamy karteczki (dla starszych dzieci), na których są wypisane różne części ciała po angielsku. Przylepiamy je do dziecka, a potem dziecko przylepia je do nas. Ale najlepszy moment zabawy, to ten, gdy celowo popełniamy błędy. Pokazujemy ucho, mówiąc “That’s my bum”. Wówczas dziecko, prawdopodobnie zwijając się ze śmiechu, poprawia nas “No! That’s your ear!”.

6. Shopping list

 

 

Potrzebne będą: kartka papieru, kredki.

Jest to zabawa podobna do klasycznej obrazkowej listy zakupów sporządzanej wraz z dzieckiem, tyle że wzbogacona o angielskie słownictwo. Usiądźcie do stołu i wspólnie narysujcie listę zakupów. To świetna okazja, aby nauczyć się lub powtórzyć nazwy produktów. Następnie w sklepie prosicie dziecko, aby “odczytało” listę zakupów, nazywając obrazki.

Warto pamiętać, aby podczas sporządzania listy uwzględnić takie zakupowe potrzeby kilkulatka. Może być to też świetna okazja do rozmowy o tym, czego rodzina naprawdę potrzebuje, a co jest zbytkiem.

7. Mood calendar

 

 

Potrzebne będą: tablica i kreda.

Powieście w widocznym miejscu niewielką tablicę kredową. Narysujcie na niej tabelę podzieloną na dni tygodnia (Monday-Sunday). Dodajcie legendę, czyli buzie wyrażające emocje (mogą być wraz z opisem, ale niekoniecznie). Każdego dnia proście dziecko, aby narysowało buzię w rubryczce danego dnia tygodnia. Pomóżcie dzieciom, które nie potrafią jeszcze czytać, znaleźć odpowiednią rubryczkę. Zachęćcie je – najlepiej na własnym przykładzie – żeby powiedziało jak się dzisiaj czuje, np.: rodzic mówi: I feel happy. What about you?, dziecko odpowiada: I feel happy, too.

To doskonały sposób także na rozmowę o dziecięcych emocjach. Niekiedy, nawet dzieciom, łatwiej jest mówić o swoich uczuciach w obcym języku, bowiem zaangażowanie intelektualne dystansuje je wówczas do przeżywanych rozterek. W niedzielny wieczór możecie użyć tej tablicy, żeby porozmawiać o kończącym się tygodniu, jego smutkach i radościach i o tym, co się zmieniło w życiu dziecka. A w poniedziałek zmażcie tablicę i zacznijcie od nowa!

 

 

Ćwiczenia dla dzieci 4-5- latków:

 Wykonujemy  zawsze trzy  ćwiczenia do wyboru przez 8 tygodni.

1. Dziecko siedzi na podłodze z nogami ugiętymi , mocnym chwytem dłońmi za kolana (prawa dłoń trzyma prawe kolano, lewa dłoń trzyma lewe kolano). Odchylając się w tył dziecko wykonuje „kołyskę na plecach” i powraca do pozycji siedzącej. Podczas ćwiczenia broda dziecka jest przy mostku( można pod brodę włożyć miękką, niedużą piłeczkę lub woreczek), nogi są mocno przyciągnięte do klatki piersiowej a głowa nie powinna dotykać podłoża. Ćwiczenie należy wykonać 3 razy po 10-20 sekund

2. Turlanie się po podłodze z rękami i nogami wyprostowanymi w dłoniach trzyma (np. piłeczkę z dzwoneczkami, grzechotkę, dzwoneczki)

Dziecko wykonuje obroty z brzucha na plecy turla się w kierunku rodzica i z powrotem. Wykonując ćwiczenie 4 razy w każdą stronę.

3. Dziecko leży na podłodze na brzuchu w pozycji „sfinksa”oparte na przedramionach, między stopami trzyma niedużą piłkę. Rodzic turla po podłodze w kierunku dziecka drugą piłkę z dzwoneczkiem w środku lub zwykłą. Zadaniem dziecka jest odbicie obiema rękami piłeczki, następnie jedną ręką, tak, aby poturlała się z powrotem do rodzica. Dziecko wykonuje ćwiczenie 10 razy obiema rękami, a następnie 8 razy prawą ręką i 8 razy prawą ręką.

4. Dziecko skacze w miejscu obunóż, skokami „pajacyka”ustawiając stopy na przemian: razem i szeroko w rozkroku, łączy ten ruch z ruchem rąk do góry i na dół. Dziecko skacze zgodnie z rytmem i w tempie, które licząc „raz-dwa”lub klaszcząc w dłonie, wyznacza rodzic. Ćwiczenia należy wykonać 3 razy po 20-30 sekund.

                                                                                      Agnieszka Małek

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej jak je wyłączyć ciasteczka: Jak wyłączyć ciasteczka w przeglądarce..

  Akceptuje cookies na tej stronie
EU Cookie Directive Module Information