Aktualności

           393464238 1503209227179639 6104517239184928518 n

Od grudnia 2022r. do maja 2024r. pracownicy Przedszkola Publicznego w Połańcu realizują drugi projekt Erasmus+ pt. „To be a part of the World” („Być częścią świata”) jest to typ akcji KA122-SCH - Krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej. Tym razem częścią świata, którą poznawaliśmy była Francja. Zespół nauczycieli w składzie: Dorota Golonka, Beata Mika, Wioletta Ziętarska uczestniczyły w kursie metodycznym oraz praktycznym z zakresu edukacji ekologicznej i outdoorowej.

             W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie „Jak zarządzać środowiskiem?” w dniach 24.09. - 1.10.2023r. odbyłyśmy podróż do Nicei. Tytuł kursu, który nas zainspirował brzmiał: „Environmental Stewardship: How to reconnect With Nature”. Głównym celem warsztatów i zajęć było:

- gromadzenie danych na temat wpływu działalności człowieka na środowisko i zaplanowanie sposobów łagodzenia jego szkodliwych wpływów;

- docenienie i wspieranie natury w środowisku śródmiejskim;

- zaplanowanie przedszkolnego mikrogospodarstwa i kompostowanie społeczne;

- przedstawienie zasad edukacji leśnej i plenerowej w edukacji przedszkolnej;

- poznawanie ogólnoprzedszkolnych projektów środowiskowych związanych z recyklingiem i zbieraniem śmieci;

- zarządzanie badaniami obserwacyjnymi dzikiej przyrody i ptaków;

- przygotowanie naturalnych kosmetyków i środków czystości;

- utrwalenie pracy metodą projektu czy poznanie techniki SWOT.

            Dodatkowo prezentowałyśmy koncepcję pracy oraz działania proekologiczne Przedszkola Publicznego w Połańcu a także zapoznawałyśmy się ze sposobem pracy placówek oświatowych z innych krajów europejskich, m.in. Irlandii, Chorwacji, Danii, Niemiec. Podczas pobytu miałyśmy okazję podnosić swoje kompetencje językowe jak również poznawałyśmy kulturę francuską. Podziwiałyśmy przy tym uroki i piękno Lazurowego Wybrzeża podczas wycieczek kulturowych zorganizowanych przez Europass Teacher Academy. Nicea oczarowała nas i sprawiła, że na długo zapamiętamy ten czas natomiast zdobyte doświadczenie i wiedzę będziemy stosować w naszej codziennej pracy.

B. Mika, W. Ziętarska, D. Golonka

Fotorelacja

 

„Kształcenie – Przez – Sztukę, może być szczególnie ważne nawet nie dlatego,
że przysparza artystów, ile że przysparza lepszych ludzi.”

– A.H. Maslow

387555040 340796575065232 1991727444325030059 n 2

       W październiku dzieci z grupy „Słoneczka” rozpoczęły przygodę z projektem pt.. „Zabawy sensoplastyczne dla dzieci”. Sensoplastyka to sensoryczne podejście do plastyki, poznawanie jej za pomocą wszystkich zmysłów. Wprowadza dzieci w świat barw, faktur, zapachów, smaków pobudzając do kreatywnego działania.

       Czy zdarza się nam mówić do swoich dzieci „zostaw bo się pobrudzisz”, „nie dotykaj tego”? Oczywiście, że każdy z nas miał takie zdarzenie. Zajęcia z sensoplastyki polegają na kreatywnym brudzeniu się, dania możliwości decydowania ile chcą dolać wody do mąki, ile zużyją mąki i czy w ogóle jej użyją. My organizujemy przestrzeń i zasoby, ale to nie my decydujemy w jaki sposób dzieci je wykorzystają. Na zajęciach nie chodzi o to kto zrobi „najlepszą” masę sensoryczną bo co to znaczy „najlepsza”? Czy ta co się bardziej lepi, czy ta która przepływa nam przez palce? Dla każdego z nas najlepsza masa jest inna, każdy z nas lubi coś innego. Dlatego zajęcia, które można zaproponować w ramach projektu to wspaniała przygoda czarowania i tworzenia z różnorodnych materiałów. To proces wyrażania siebie w atmosferze radości oraz swobody, z dużą dawką akceptacji i zrozumienia.

       Na każdy miesiąc zaplanowane są dwa zajęcia edukacyjne w formie zadań. Podstawą zajęć jest pełna swoboda i wolność wyboru – dziecko decyduje czym i w jaki sposób będzie się bawiło.

      „Marchewkolina” to pierwsza propozycja zajęć z projektu, która odbyła się 10.10.2013r. i podbiła serca przedszkolaków. Poznanie marchewki jako produktu naturalnego do wykonania masy plastycznej wzbudziło dużo wrażeń i ciekawości. Dzieci sprawdzali konsystencję, smak oraz zapach marchewki surowej i ugotowanej. Jadalna, miła w dotyku, pachnąca, czyli po prostu wciągająca a jednocześnie łatwa w przygotowaniu. Masa świetnie sprawdziła się do lepienia, wałkowania i odbijania foremek.

       Już nie długo kolejna dawka świetnej zabawy rozwijająca naturalną ciekawość świata! Na kolejnych zajęciach powstanie ciastolina, masa musująca, kolorowa piaskownica z ryżu, farba z trocinami, sztuczny śnieg. To tylko niektóre pomysły z projektu. Jest ich wiele więcej. Będziemy sypać, mieszać, dolewać, lać, przelewać, lepić, malować, ugniatać, zgniatać, smakować, wąchać a przede wszystkim legalnie się brudzić!

                                                                                                            A. Janicka

 

Ale kiedy dzieci mają bezpośredni kontakt z przyrodą, wtedy nagle wychodzi z nich cała siła.

Nawet poniżej drugiego roku życia (…) mogą przejść kilometry. Maria Montessori, 2014, Odkrycie dziecka.

384252490 721849779968758 8870107939029221836 n

 

Przy blasku październikowego słońca w leśnej scenerii pod Kopcem Kościuszki w Połańcu, dnia 11.10.2023r. odbyły się „Podchody Kosynierskie”. Ich celem było promowanie aktywności dzieci w konkurencjach i zabawach outdoorowych. W grze terenowej uczestniczyły dzieci z najstarszych grup przedszkolnych, Rodzice oraz nasz przyjaciel z Towarzystwa Kościuszkowskiego w Połańcu Pan Konstanty Michorowski.

384203015 721849659968770 1181323616645475269 n

Wszyscy uczestnicy „Podchodów Kosynierskich” spotkali się przed przedszkolem, aby przejść długim korowodem na Kopiec Kościuszki. Na miejscu spotkanie rozpoczęło się oficjalnym powitaniem uczestników przez panią Dyrektor Przedszkola Publicznego w Połańcu Annę Kaniszewską. Następnie pan Konstanty Michorowski zaprezentował strój kosyniera. W podchodach brało udział 5 drużyn i każda z nich miała za zadanie odnaleźć jeden zaginiony kosynierski atrybut: czapkę, kosę, torbę-chlebak, pas oraz buty. Losowanie kopert rozstrzygnęło, która grupa szuka jakiego elementu. Każda grupa szła wyznaczonym szlakiem, na którym napotykały leśne postacie. Poszukiwania ukrytych w lesie przedmiotów dostarczyły dzieciom wiele radości.

Przedszkolaki wykazały się dużą wiedzą przyrodniczą o lesie rozwiązując zagadki, układały puzzle, segregowały i konstruowały z materiału przyrodniczego, uczestniczyły w ćwiczeniach i zabawach ruchowych w terenie. Poprawne rozwiązanie zadań stanowiło wskazówkę i warunek przejścia do następnego stanowiska.

Poszukiwania ukrytych w lesie przedmiotów dostarczyły dzieciom wiele niezapomnianych wrażeń. Przedszkolaki z wielkim zaangażowaniem a także dużym zaciekawieniem wykonywały wszystkie zadania. Na koniec zintegrowała nas wspólna zabawa w dużym kole i rytmiczne tańce. Priorytetem „Podchodów Kosynierskich” było stwarzanie okazji do bezpośredniego kontaktu z przyrodą oraz poszerzenie wiedzy historycznej. Dziękujemy wszystkim za udział i wspaniałą zabawę.

Joanna Kicińska

Zapraszamy do galerii zdjęć 

380065669 333135972525061 1897264649835172559 n

Podkategorie