Usprawnienie motoryki dużej
- ruchy naprzemienne, czyli lewa do prawego, prawa do lewego,
- rysowanie w powietrzu obiema rękami tych samych obrazów jednocześnie,
· wykonujemy luźne skłony i kołyskę,
· rysowanie lub wodzenie po dużym znaku „X”,
- rysowanie w powietrzu figur geometrycznych,
- rysowanie „leniwych ósemek”,
- rysowanie fal, gór i kół,
- zamalowywanie dużych przestrzeni farbami przy pomocy grubych pędzli lub rąk.
Ćwiczenia usprawniające motorykę małą, czyli nadgarstki, dłonie i palce:
- zgniatanie i rozgniatanie serwetek,
- pracę z modeliną,
- wycinanie i wydzieranie,
- zwijanie gazety w kulki (rzucanie nimi do celu),
- malowanie,
- wyszywanie,
- nawlekanie,
- origami (koła, kwadraty),
- rysowanie po śladzie,
- rysowanie oburącz.
Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo – ruchową
Są to ćwiczenia grafomotoryczne, w których czynności ruchowe odbywają się pod ścisłą kontrolą wzroku:
- zabawy manualne typu: nawlekanie koralików, lepienie z plasteliny,
- zamalowywanie obrazków, pisanie szlaczków,
- wydzieranki, rysowanie po śladzie, kalkowanie, odwzorowywanie, obrysowywanie, zabawy i układanie modeli z palców i dłoni, przewlekanie kolorowego sznurka przez dziurki, zawiązywanie kokardek, układanki typu puzzle, klocki Lego,
- nie wyręczanie dziecka w czynnościach typu: ubieranie się, mycie, sznurowanie butów, zapinanie guzików itp.
Ćwiczenia rozwijające orientacje w schemacie ciała i przestrzeni
- nazywanie części ciała;
- orientacja w schemacie ciała: daj lewą rękę, tupnij prawą nogą itp.;
- orientacja w przestrzeni: idź 2 kroki do przodu, do tyłu, na lewo, w prawo;
- ćwiczenia graficzne: zaznacz kreską prawy róg, u góry narysuj zieloną kreskę;
- ćwiczenia logarytmiczne połączone z pokazywaniem i nazywaniem części ciała w oparciu o wierszyk „Prawa ręka, noga prawa…”, „Głowa, ramiona, kolana, pięty…”, „Mam dwie ręce, nogi dwie…”;
- zabawy ruchowe doskonalące orientację przestrzenną z wykorzystaniem woreczków, laski gimnastycznej, maskotki;
- zabawa w rzucanie papierową kulą zgodnie z poleceniem: góra, dół, prawa, lewa strona itp.;
- zabawy ruchowe z wykorzystaniem woreczków – rzucanie woreczkiem zgodnie z instrukcją słowną: przed siebie, za siebie, na stół, pod stół;
- poruszanie się zgodnie z instrukcją słowną np. stań na gazecie, stań pod gazetą, stań przed gazetą, stań za gazetą, stań między gazetami.
Ćwiczenia ruchowo – słuchowo – wzrokowe
Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe to ćwiczenia grafomotoryczne, którym towarzyszy muzyka. Cykl tych ćwiczeń winien przebiegać według ustalonego schematu:
- Odtwarzanie ruchem rytmu piosenki.
- Demonstracja wzoru, jego analiza i pokaz jak należy go wykonać z piosenką.
- Próby odtwarzania wzoru w rytm piosenki:
- wodzenie palcem po wzorze – faza utrwalania wzoru i powiązania z piosenką
- pisanie wzoru palcem w powietrzu – ręką dominującą
- na powierzchni stołu – palcem lub na tackach z piaskiem
- na dużym arkuszu papieru –kredą, węglem, kredkami świecowymi
- na kartce papieru z bloku rysunkowego – pędzlem, kredką, ołówkiem, lub ołówkiem w zeszycie bez liniatury
- w liniaturze zeszytu – ołówkiem, mazakiem, długopisem.
Ćwiczenia należy dopasować do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
Pedagog – Jolanta Cebula