erasmusRealizując poprzedni projekt Erasmus w ubiegłych latach „otworzyliśmy furtkę na świat”, tym razem „chcemy być częścią świata” – brzmi to obiecująco, ale przede wszystkim to duże wyzwanie dla nas nauczycieli z Przedszkola Publicznego w Połańcu. Od grudnia 2022r. do maja 2024r. będziemy realizować drugi projekt Erasmus+ pt. „To be a part of the World” („Być częścią świata”) jest to typ akcji KA122-SCH - Krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej. Nasza podróżnicza ekipa jest sześcioosobowa: Dyrektor przedszkola Anna Kaniszewska, Wicedyrektor Beata Mika, Nauczyciele - Dorota Golonka, Ewelina Wojnarowska, Beata Gołyska oraz Wioletta Ziętarska. Do projektu wybraliśmy 2 szkoły: Europass Teacher Academy we Francji – Nica oraz Erasmus Learning Academy w Hiszpanii - Teneryfa, gdzie będziemy uczestniczyć w kursach metodycznych oraz praktycznych z zakresu edukacji ekologicznej i outdoorowej.

            Dlaczego metoda outdoorowa? W naszej placówce realizujemy wiele lokalnych wewnętrznych projektów z zakresu ekologii, widzimy potrzebę rozwijania się i pragniemy podnieść jakość pracy przedszkola w zakresie stosowania nowatorskich metod z elementami doświadczania, eksperymentowania, umożliwiając wielokierunkowy rozwój naszych wychowanków przez działanie. Chcemy pomóc dzieciom  być lepszymi i bardziej uważnymi na wyzwania dzisiejszego świata pogrążonego w pandemii i konsumpcjonizmie, czy komputeryzacji. Pisząc ten autorski projekt założyliśmy kilka celów do zrealizowania: - nabycie doświadczenia w zakresie planowania i dostarczania inspirujących pomysłów na zajęcia edukacyjne w naturalnym środowisku przyrodniczym; - ukształtowanie u wychowanków postaw proekologicznych w zakresie zrównoważonego gospodarowania środowiskiem naturalnym; - nabywanie opiekuńczego stosunku do świata przyrody; - rozwijanie zdolności komunikacyjnych w języku obcym wśród nauczycieli i dzieci.

            Realizacja projektu „Być częścią świata” to nie tylko zagraniczne wyjazdy mobilne, to szereg działań, planów i założeń do wdrożenia po powrocie. Będzie się wiele działo! Nauczyciele uczestniczący w szkoleniach zdobędą bardzo cenną dla placówki wiedzę w obszarach zdiagnozowanych jako obszary poszerzenia kompetencji w naszym przedszkolu. Będziemy wdrażać uzyskaną wiedzę poprzez spotkania i szkolenia przeprowadzane przez uczestników mobilności na temat metod outdoorowych i wykorzystania j. angielskiego, opracujemy i wdrożymy program autorski "Gry i zabawy outdoorowe" w oparciu o wiedzę i materiały pozyskane podczas kursów. Będziemy realizować kolejne projekty na platformie eTwinning, angażować dzieci i ich rodziny w zajęcia terenowe, akcje, zbiórki, przeglądy o tematyce ekologicznej. Utworzymy "bank scenariuszy" zajęć o tematyce ekologicznej dostępny dla nauczycieli wszystkich placówek. To tylko niektóre założenia, a my już nie możemy się doczekać tych nowych inspiracji. Poznane metody i formy pracy oraz doświadczenia n-li różnych kultur europejskich wykorzystamy w naszym procesie edukacyjnym i będą dla nas odpowiednim kierunkiem kształcenia młodego pokolenia. Wiemy, że wpływ tych działań będzie zależał od całej społeczności przedszkolnej, dzieci oraz ważnych naszych partnerów jakimi są rodzice.

            Pedagogika outdoorowa to niezwykle pouczająca „przygoda”, która wyprowadza proces nauczania i uczenia się poza mury przedszkolnej sali by poznawać różne oblicza najbliższego środowiska. Poprzez kontakt z przyrodą chcemy kształtować człowieka wrażliwego, przyjaznego środowisku. Stwarzając warunki do doświadczalnego odkrywania otaczającej przyrody pokładamy nadzieję w dzieciach, bo one odgrywają ważną rolę w naszej przyszłości.  Zapraszamy Was wszystkich do tej przygody!

                                                                                                                    Zespół Erasmus+

Przedszkola Publicznego w Połańcu