Przyjmuje się że agresją czy zachowaniem agresywnym jest każde zamierzone działanie - w formie fizycznej lub słownej - mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, straty, bólu.

 

Agresja fizyczna przejawia się w formie uderzeń, potrąceń, kopania, przedrzeźniania, bójki, przestraszania, może to być również niszczenie przedmiotów, dewastacje przyrody.

Agresja słwona wyraża się w słownym zastraszaniu, grozeniu, poniżaniu.

 

4 przyczyny agresji:

- agresja jako instynkt - powstała na drodze ewolucji, potzrebna do zchowania gatunku - jako napęd do dzałania. jest to agresja naturalna,

- agresja jako reakcja na frustrację - czyli stan charakteryzujacy się napięciem emocjonalnym, niepokojem, przygnębieniem, jest skutkiem niemożnosci zrealizowania nakreślonego celu oraz niezaspokojenia jakichś potzreb, moze prowadzić do zaburzeń nerwowych,

- agresja jako nabyty popęd - przejawiający sie w emocjonalnej reakcji gniewu, stopnie przejawiania gniewu są bardzo zróżnicowane

od niezadowolenia poprzez oburzenie do ataków złości,

- agresja jako nawyk - rodzi się z częstosci, intensywnosci doznawanych napaści, frustacji, przykrości.

 

Istotny wpływ na rozwój agresywnych zachowań dziecka mogą mieć:

  • nagroda (pieniądze, zwycięstwo w rywalizacji, uznanie ze strony innych);
  • negatywne, emocjonalne nastawienie rodziców (lub opiekunów)
  • do dziecka tj brak miłości;
  • tolerowanie agresywnych zachowań dziecka - brak jasno ustalonych granic;
  • stosowanie przez rodziców metod wychowawczych opartych na sile (kary cielesne, którym towarzyszą wybuchy niekontrolowanej złosci);
  • sytuacja w rodzinie, kłótnie, nadużycia, bijatyki, rozwód;
  • brak poczucia bezpieczeństwa, negatywne wzorce zachowania;
  • tolerowanie lub zachęcanie do zachowń agresywnych i przemocy
  • w domu, w szkole i massmediach;
  • brawura;
  • przyjemność;
  • korzystny środek dosięgnięcia celu;
  • forma samoobrony;
  • przekonanie, że przemoc ułatwia życie;
  • złe wychowanie, brak dobrych manier.

 

PRZYCZYNY AGRESJI U DZIECI:

- FORMY SPĘDZANIA WOLNEGO CZASU I PREZENTOWANE WZORCE ZACHOWAŃ: powszechny dostęp do telewizji i programów - dzieci naśladują zachowania agresywne oglądane w filmach; reklamy - fakt nieposiadania reklamowanej zabawki może być przyczyną pojawienia się u dziecka poczucia niższości; gry komputerowe - nasycone są agresją, przemocą.

- PRZEOBRAŻENIA WSPÓŁCZESNEJ RODZINY I SZKOŁY: zanik rodziny wielopokoleniowej, zapracowanie rodziców, brak czasu dla dziecka.

- KRYZYS EKONOMICZNY, SPOŁECZNY, MORALNY.

 

Metody zapobiegające agresji:

  • zapewnienie dziecku miłości, akceptacji i bezpieczeństwa,
  • stosowanie kar i nagród (najlpesze pozytywne kary, konsekwentnie odmawiać nagrody; kara psychologiczna tzn. manifestowanie przykrości, kary słowne połączone z tłumaczeniem),
  • książka - odpowiednio dobrana, która poprawi nastrój, podaje przykłady jak z różnymi problemami radzi sobie bohater,
  • wyposażenie dzieci w umiejętność radzenia sobie w sytuacji bezradności, lęku i zagrożenia,
  • propagowanie zachowań prospołecznych, przestrzegać prawa przez rodziców, dorosłych,
  • rozwijanie zainteresowań,
  • konstrukcyjnie zapełniać i organizować czas wolny,
  • zrozumienie przyczyny zachowań agresywnych - każdy przypadek traktować indywidualnie, okazywać życzliwość i zaufanie (trzeba umieć zapanować nad własnymi emocjami, kierować się rozsądkiem).

DZIECI MAJĄ PRAWO DO WZRASTANIA W BEZPIECZNYM ŚRODOWISKU, WOLNYM OD PRZEMOCY - DOROŚLI POWINNI IM TO ZAPEWNIĆ.

-