Przyjmuje się że agresją czy zachowaniem agresywnym jest każde zamierzone działanie - w formie fizycznej lub słownej - mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, straty, bólu.
Agresja fizyczna przejawia się w formie uderzeń, potrąceń, kopania, przedrzeźniania, bójki, przestraszania, może to być również niszczenie przedmiotów, dewastacje przyrody.
Agresja słwona wyraża się w słownym zastraszaniu, grozeniu, poniżaniu.
4 przyczyny agresji:
- agresja jako instynkt - powstała na drodze ewolucji, potzrebna do zchowania gatunku - jako napęd do dzałania. jest to agresja naturalna,
- agresja jako reakcja na frustrację - czyli stan charakteryzujacy się napięciem emocjonalnym, niepokojem, przygnębieniem, jest skutkiem niemożnosci zrealizowania nakreślonego celu oraz niezaspokojenia jakichś potzreb, moze prowadzić do zaburzeń nerwowych,
- agresja jako nabyty popęd - przejawiający sie w emocjonalnej reakcji gniewu, stopnie przejawiania gniewu są bardzo zróżnicowane
od niezadowolenia poprzez oburzenie do ataków złości,
- agresja jako nawyk - rodzi się z częstosci, intensywnosci doznawanych napaści, frustacji, przykrości.
Istotny wpływ na rozwój agresywnych zachowań dziecka mogą mieć:
- nagroda (pieniądze, zwycięstwo w rywalizacji, uznanie ze strony innych);
- negatywne, emocjonalne nastawienie rodziców (lub opiekunów) do dziecka tj brak miłości;
- tolerowanie agresywnych zachowań dziecka - brak jasno ustalonych granic;
- stosowanie przez rodziców metod wychowawczych opartych na sile (kary cielesne, którym towarzyszą wybuchy niekontrolowanej złosci);
- sytuacja w rodzinie, kłótnie, nadużycia, bijatyki, rozwód;
- brak poczucia bezpieczeństwa, negatywne wzorce zachowania;
- tolerowanie lub zachęcanie do zachowń agresywnych i przemocy w domu, w szkole i massmediach;
- brawura;
- przyjemność;
- korzystny środek dosięgnięcia celu;
- forma samoobrony;
- przekonanie, że przemoc ułatwia życie;
- złe wychowanie, brak dobrych manier.
PRZYCZYNY AGRESJI U DZIECI:
- FORMY SPĘDZANIA WOLNEGO CZASU I PREZENTOWANE WZORCE ZACHOWAŃ: powszechny dostęp do telewizji i programów - dzieci naśladują zachowania agresywne oglądane w filmach; reklamy - fakt nieposiadania reklamowanej zabawki może być przyczyną pojawienia się u dziecka poczucia niższości; gry komputerowe - nasycone są agresją, przemocą.
- PRZEOBRAŻENIA WSPÓŁCZESNEJ RODZINY I SZKOŁY: zanik rodziny wielopokoleniowej, zapracowanie rodziców, brak czasu dla dziecka.
- KRYZYS EKONOMICZNY, SPOŁECZNY, MORALNY.
Metody zapobiegające agresji:
- zapewnienie dziecku miłości, akceptacji i bezpieczeństwa,
- stosowanie kar i nagród (najlpesze pozytywne kary, konsekwentnie odmawiać nagrody; kara psychologiczna tzn. manifestowanie przykrości, kary słowne połączone z tłumaczeniem),
- książka - odpowiednio dobrana, która poprawi nastrój, podaje przykłady jak z różnymi problemami radzi sobie bohater,
- wyposażenie dzieci w umiejętność radzenia sobie w sytuacji bezradności, lęku i zagrożenia,
- propagowanie zachowań prospołecznych, przestrzegać prawa przez rodziców, dorosłych,
- rozwijanie zainteresowań,
- konstrukcyjnie zapełniać i organizować czas wolny,
- zrozumienie przyczyny zachowań agresywnych - każdy przypadek traktować indywidualnie, okazywać życzliwość i zaufanie (trzeba umieć zapanować nad własnymi emocjami, kierować się rozsądkiem).
DZIECI MAJĄ PRAWO DO WZRASTANIA W BEZPIECZNYM ŚRODOWISKU, WOLNYM OD PRZEMOCY - DOROŚLI POWINNI IM TO ZAPEWNIĆ.
-