Koncepcja Pracy Przedszkola

 

 

NASZE MOTTO:

„Dajmy dzieciom słońce,

Żeby łez nie było,

Dajmy dzieciom radość,

Dajmy dzieciom miłość”.

 

1. Współpracujemy z rodzicami i dbamy o więzi rodzinne.

- WZMACNIAMY WIĘZI RODZINNE POPRZEZ WŁĄCZENIE CAŁEJ RODZINY DO ŻYCIA PRZEDSZKOLA

  • stałe spotkania z rodzicami przeprowadzane raz w semestrze w obecności dyrektora przedszkola,
  • kontakty indywidualne na bieżąco,
  • wszystkie uroczystości, wydarzenia są konsultowane i ustalane z rodzicami,
  • przekazywanie informacji o postępach dziecka – informowanie o diagnozie – gotowości szkolnej dziecka,
  • zaangażowanie w akcję na rzecz środowiska – zbiórkę surowców wtórnych,przedszkole umiejętnie pozyskuje rodziców do partnerskiej współpracy.
  • placówka ma jasno sprecyzowane formy współpracy z rodzicami,
  • rodzice na bieżąco są informowani o działalności przedszkola,
  • budowana jest prawidłowa relacja między wszystkimi podmiotami triady, jakimi są: dziecko – rodzic – nauczyciel,
  • zapraszanie rodziców prezentujących różne zawody,
  • organizowanie imprez okolicznościowych oraz uroczystości przedszkolnych,
  • angażowanie rodziców do czytania książek dzieciom oraz pogłębianie więzi rodzinnych poprzez realizację programu czytelniczego „Książka – mój przyjaciel”,
  • wspólnie z rodzicami wystawiamy na dużej scenie bajki mikołajkowe;
  • zachęcamy rodziny do udziału w Biegu rodzinnym „Biegiem dróżką za Kościuszką”.

 

2. Dbamy  o bezpieczeństwo naszych wychowanków

i otwieramy się na ich potrzeby.

SZCZEGÓLNIE DBAMY O BEZPIECZEŃSTWO DZIECI.

·         Uwzględniamy potrzeby dziecka w oparciu o Konwencję o Prawach Dziecka,

·         organizujemy spotkania z policjantem i strażakiem,

·         w każdej grupie jest opracowany kontrakt współpracy oraz wprowadzany kodeks bezpiecznego zachowania,

·         przedszkole posiada program wychowawczy zawierający  zasady  warunkujące  bezpieczeństwo,

·         systematycznie dbamy o sprzęt i wyposażenie przedszkola,

·         organizujemy cykl zajęć o tematyce bezpieczeństwa np. „Bezpieczna droga”, „Bezpieczne wakacje”,

·         prowadzimy zajęcia edukacyjne z zakresu bezpiecznego korzystania z komputera i internetu.

3. Rozwijamy zainteresowania i pasje dzieci.

JESTEŚMY ODPOWIEDZIALNI ZA ROZWIJANIE TALENTÓW I ZAINTERESOWAŃ DZIECI.

  • zajęcia z języka angielskiego dla 3, 4, 5, 6-latków,
  • zajęcia rytmiczno-taneczne dla wszystkich dzieci,
  • upowszechnianie muzyki poważnej podczas zajęć dydaktycznych oraz relaksacyjnych,
  • prowadzenie zajęć różnymi metodami: np. Orfta, Labana, Sherbome, odmienna metoda nauki czytania wg Majchrzak, Rocławskiego, pedagogika zabawy,
  • wykorzystujemy program Dary zabawy Froebla - innowacyjną metodę w świecie pedagogiki,
  • odpowiadając na intensywny rozwój społeczeństwa informacyjnegopracujemy z tablicą interaktywnąw naszym przedszkolu,
  • kształtujemy kompetencje matematyczne poprzez zajęcia szachowe;
  • tworzymy kąciki zainteresowań oraz kąciki tematyczne i gromadzimy rekwizyty (dzieci biorą udział w przedstawieniach teatralnych, muzycznych, plastycznych),
  • bierzemy udział w konkursach oraz przeglądach artystycznych,  w przedszkolu oraz poza przedszkolnych,
  • organizujemy zawody mini olimpiady grupowe dbając o rozwój i sprawność fizyczną dzieci,
  • odkrywamy i rozwijamy pasje przedszkolaków,
  • udział w przedstawieniach teatralnych na terenie placówki i CKiSZ,
  • rozwijanie zdolności recytatorskich poprzez organizowanie konkursu recytatorskiego z okazji Dnia Dziecka,
  • dobór programów nauczania zapewniających każdemu dziecku osiąganie systematycznych postępów oraz umożliwiających właściwe przygotowanie dzieci do rozpoczęcia nauki w szkole.

 

4. Dbamy o integrację dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- DBAMY O WŁAŚCIWE RELACJE MIĘDZY DZIEĆMI NIEPEŁNOSPRAWNYMI

A „ZDROWYMI”

  • dbamy o właściwe relacje pomiędzy dziećmi niepełnosprawnymi a zdrowymi,
  • uczymy dzieci wzajemnego szacunku,
  • zachęcamy dzieci „zdrowych” do opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
  • włączamy dzieci niepełnosprawne do życia przedszkolnego poprzez uczestnictwo w festynach, akademiach przedszkolnych, wycieczkach oraz spacerach,
  • organizujemy zabawy umożliwiające uczestnictwo wszystkich dzieci,
  • współpracujemy z uczestnikami Warsztatów Terapii Zajęciowej w Połańcu i Środowiskowego Domu samopomocy w Połańcu. 

5. Dbamy o postawy prospołeczne oraz proekologiczne naszych wychowanków.

PRZEDSZKOLE UMOŻLIWIA POZNANIE I PRZEŻYWANIE DOŚWIADCZEŃ Z OTACZAJĄCEGO ŚWIATA – ZAPEWNIA SZEREG WYCIECZEK, WYJAZDÓW, WYJŚĆ DO MIEJSC KULTURY. BARDZO DBAMY 
O ROZWÓJ UMIEJETNOŚCI SPOŁECZNYCH, EKOLOGICZNYCH, KULTURĘ FIZYCZNĄ, SENSOWNE SPĘDZANIE CZASU WOLNEGO ORAZ ZDROWE NAWYKI ŻYWIENIOWE

  • dbamy o kulturalne zachowania dzieci wobec rówieśników, osób starszych i niepełnosprawnych,
  • uczymy dzieci wzajemnego szacunku i respektowania norm społecznych oraz dbamy
    o aktywność fizyczną,
  • promujemy efektywne spędzanie wolnego czasu oraz zdrowe nawyki żywieniowe,
  • organizujemy warsztaty o zdrowym  żywieniu dla rodziców i dzieci
  • proponujemy kontakt rodziców ze specjalistami: logopedą, psychologiem, pedagogiem specjalnym, a także z dietetykiem,
  • posiadamy "Zielony certyfikat",
  • umożliwiamy bezpośredni kontakt ze sztuką,
  • organizujemy i bierzemy udział w konkursach plastycznych i przeglądach ekologicznych,
  • organizujemy Święto Pieczonego Ziemniaka,
  • współpracujemy z Towarzystwem Kościuszkowskim w Połańcu poprzez realizację działań, np. żywa lekcja historii oraz Festyn Rodzinny z kosynierami na Kopcu Kościuszki,
  • organizujemy wycieczki krajobrazowe i krajoznawcze,
  • wyjścia do instytucji użyteczności publicznej np. Urząd Miasta i Gminy w Połańcu, Centrum Kultury i Sztuki w Połańcu, Miejsko Gminnej Biblioteki, itp.
  • realizacja programów w zakresie zdrowia czy haseł przyrodniczych.

 

6. Zapewniamy pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz wyrównujemy szanse edukacyjne.

POMAGAMY NASZYM DZIECIOM W INDYWIDUALNYM ROZWOJU,STARAMY SIĘ PRZYGOTOWYWAĆ DZIECKO DO DALSZEGO ETAPU KSZTAŁECENIA WIĘC WYRÓWNUJEMY JEGO SZANSE

  • dostosowujemy wymagania do możliwości, zdolności, tempa każdego dziecka,
  • podkreślamy osiągnięcia dziecka,
  • planujemy pracę zgodnie z potrzebami rozwojowymi i zainteresowaniami,
  • dostosowujemy czas trwania zajęć, pomoce do poziomu rozwoju dziecka,
  • wychowanie również skoncentrowane jest na jednostce zdolnej,
  • prowadzimy indywidualne i wyrównawcze zajęcia,
  • współpracujemy ze specjalistami: logopeda, psycholog, pedagog, fizjoterapeuta,
  • prowadzimy rzetelne diagnozowanie rozwoju dziecka i gotowości do podjęcia nauki w szkole,
  • oferujemy trzy formy pomocy: psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, rewalidację oraz wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
  • współpracujemy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczna w Połańcu.

 

7. Czuwamy nad łagodnym startem dzieci w przedszkolu.

 CHCEMY NASZYM DZIECIOM POMÓC W ADAPTACJI W PRZEDSZKOLU.

  • mamy wspólnie opracowany program adaptacji „Mój pierwszy dzień w przedszkolu”,
  • organizujemy spotkania dla rodziców przyszłych przedszkolaków informujące o warunkach, możliwościach i formach pracy w przedszkolu,
  • zapraszamy rodziców przyszłych przedszkolaków wraz z dziećmi na otwarte zajęcia uwzględniające potrzeby dzieci nowych,
  • szczególnie dbamy o dzieci nieśmiałe, lękowe, zagubione.

 

8. Naszą dumą jest wszechstronnie wykształcona i uzdolniona kadra.

NASZA DUMĄ JEST WSZECHSTRONNIE WYKSZTAŁCONA KADRA.

  • placówka zatrudnia specjalistów z dziedziny psychologii, pedagogiki specjalnej i logopedii, fizjoterapeuty,
  • nauczyciele pogłębiają swoją wiedzę w licznych szkoleniach, konferencjach, kursach,
  • nauczyciele zdobywają kolejne stopnie awansu zawodowego,
  • nauczyciele współpracują ze sobą rozwiązując wspólnie problemy dydaktyczno-wychowawcze oraz organizacji imprez przedszkolnych – prac w zespołach zawodowych,
  • pracujemy zgodnie z kodeksem etycznym,
  • prezentowanie doświadczeń w prasie pedagogicznej oraz na stronie internetowej.

 

 

 

9. Posiadamy nowoczesną bazę przedszkolną.

NASZĄ DUMA JEST PIĘKNY BUDYNEK I DOBRZE WYPOSAŻONE SALE.

JESTEŚMY DUMNI Z:

  • odnowionych i kolorowych budynków,
  • sal, w których są nowe meble, kolorowe ściany, okna udekorowane motywami bajkowymi,
  • nowoczesnych pomocy dydaktycznych i atrakcyjnych zabawek,
  • nowocześnie wyposażonych kuchni i łazienek,
  • otoczenia przedszkola, które jest estetyczne i ekologiczne,
  • profesjonalnie wyposażonych gabinetów terapeutycznych,
  • placu zabaw wyposażonego w sprzęt zabaw,
  • estetycznego wystroju korytarzy (tablice informacyjne, wystawy prac dzieci, kącików ekologicznych – rybki, żółwie).

 

10. Dbamy o kształtowanie postaw patriotycznych wychowanków.

DBAMY O KSZTAŁTOWANIE POSTAW OBYWATELSKICH POPRZEZ POZNAWANIE TRADYCJI LOKALNYCH, REGIONALNYCH I NARODOWYCH.

·         angażowanie dzieci w bliższe poznanie swojej miejscowości i uczestnictwo w życiu społeczno – kulturalnym,

·         poznajemy i kultywujemy zwyczaje i tradycje regionalne,

·         organizujemy na Kopcu Kościuszki „żywą” lekcję historii,

·         wychowujemy do umiłowania ojczyzny i do postawy patriotycznej – każdy przedszkolak zna symbole narodowe,

·         uczymy dzieci, że wszyscy ludzie mają równe prawa,

·         wychowujemy do zgodnego współistnienia w społeczeństwie,

·         wprowadzamy dzieci w świat podstawowych wartości moralnych,

·         włączamy się w akcje charytatywne dla chorych osób i opuszczonych zwierząt,

·         realizujemy programy własne o tematyce patriotycznej.

 

11.Aktywnie współpracujemy ze środowiskiem lokalnym - promujemy  nasze przedszkole.

NASZE PRZEDSZKOLE OTWARTE DLA WSZYSTKICH:

·         współpracuje z innymi placówkami przedszkolnymi, oświatowymi, kulturalnymi , z mediami,
z instytucjami użyteczności publicznej,

·         poszukuje sponsorów do działań promujących przedszkole,

·         promuje i rozwija młode talenty,

·         współdziała z samorządem lokalnym,

·         prezentowanie dorobku dzieci oraz kadry – wystawy, konkursy, dni otwarte, dni adaptacyjne, imprezy tematyczne,

·         stanowimy ośrodek myśli pedagogicznej w środowisku profesjonalnym – prezentowanie osiągnięć dzieci i przedszkola w czasopismach, na stronie internetowej.