Aktualności
Dnia 17.03.2022r. w budynku połanieckiego przedszkola odbyło się podsumowanie realizacji projektu „We open the window towards the world” Program ERASMUS + Akcji 1: Mobilność Edukacyjna. Czas trwania naszego przedsięwzięcia obejmował 01.09.2019 r. - 31.03.2022 r. Mobilność edukacyjną zrealizowało 9 nauczycieli: Dorota Golonka – koordynator projektu, Beata Mika, Paulina Mazur, Anna Kaniszewska, Ewelina Wojnarowska, Dorota Rzepka, Anita Wróbel, Marlena Kwapisz, Karolina Dach.
Uroczystość otwarła i poprowadziła, Pani Anna Kaniszewska Dyrektor Przedszkola Publicznego w Połańcu. Powitała honorowych gości: Sekretarza Gminy Panią Bogumiłę Niespodziewaną, Panią księgową SCUW Katarzynę Hylę, Pana Mariusza Zyngiera - ambasadora programu Leonardo da Vinci, dyrektorów placówek oświatowych oraz rodziców i nauczycieli. Część artystyczna w wykonaniu przedszkolaków uświetniła i uatrakcyjniła spotkanie. Dzieci zaprezentowały odrobinę kultury maltańskiej oraz włoskiej, a publiczność gromkimi brawami i uśmiechem nagradzała małych artystów. Podczas spotkania zaprezentowano przebieg i efekty naszego przedsięwzięcia w postaci profesjonalnej prezentacji multimedialnej, którą omówiły Panie: A. Kaniszewska, E. Wojnarowska, D. Golonka.
W piątek, 25 lutego 2022r. w ochotniczej Straży Pożarnej w Beszowej
w gminie Łubnice odbyło się spotkanie podsumowujące projekt „Działaj Lokalnie 2021r.” w ramach Programu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce i Fundację Aktywizacji i Rozwoju.
Na uroczystość przybyli zaproszeni goście z powiatu staszowskiego w tym grantobiorcy 9 edycji programu „Działaj Lokalnie” oraz włodarze poszczególnych gmin wraz ze starostą staszowskim panem Józefem Żółciakiem.
Nasza gmina otrzymała 3 dotacje na realizację swoich działań między innymi wśród nich znalazło się Przedszkole Publiczne w Połańcu. Delegacja
w składzie E. Wojnarowska, A. Cieślik, B. Gołyska oraz A. Bujakiewicz reprezentowały naszą placówkę. Koordynatorki projektu podsumowały poszczególne etapy naszego projektu pt. „Las tlen produkuje i przedszkolaków raduje”. Na ręce prezesa fundacji pani Magdalenie Marynowskiej złożyły prezent od przedszkolaków w postaci ekologicznego drzewka w ramce oraz podziękowały za współpracę.
Wiele satysfakcji i radości sprawiła wszystkim uczestnikom projektu realizacja czterech ciekawych działań. Ogromne podziękowania należą się wszystkim wolontariuszom, uczestnikom projektu, Nadleśnictwu Staszów, Enea Elektrowni Połaniec oraz Stowarzyszeniu Działaj Lokalnie. Dzięki realizacji projektu przedszkole zyskało ozonator powietrza oraz fundusze na nagrody dla dzieci.
Realizując ten projekt pokazaliśmy całej społeczności przedszkolnej jak ważne dla życia człowieka jest środowisko naturalne i tylko od nas zależy czy jego zasobami będą mogły cieszyć się następne pokolenia. Cytując uniwersalne przesłanie Sokratesa ,,Wiem że nic nie wiem” zdajemy sobie sprawę że mimo posiadanego doświadczenia ,,człowiek uczy się przez całe życie”.
Beata Gołyska
Konkurs skierowany był do dzieci w wieku 3-6 lat uczęszczających do Przedszkola Publicznego w Połańcu wraz z filiami. Przedsięwzięcie zainicjował zespół zadaniowy Erasmus, który realizuje projekt pt. „We open the window towards the world” w ramach Akcji Mobilności Edukacyjnej Erasmus+.
Głównym celem konkursu było rozwijanie recytatorskich i aktorskich uzdolnień dzieci oraz rozbudzanie zainteresowań poezją anglojęzyczną. Natomiast jego zadaniem było zaprezentowanie i nagranie wiersza o tematyce przyrodniczej (związanej z czterema porami roku) w języku angielskim.
Komisja oceniająca postanowiła nagrodzić wszystkie 10 grup biorących udział w konkursie, ponieważ występy przedszkolaków okazały się bardzo atrakcyjne i pomysłowe. Dnia 1.03.2022r. wręczenia nagród i dyplomów dokonała Pani Anna Kaniszewska Dyrektor Przedszkola Publicznego w Połańcu, kierując słowa uznania i gratulacje do dzieci i nauczycieli. Zgłoszone prezentacje wierszy wzbogacane były elementem ruchu, rekwizytem, strojem, mimiką, gestem scenicznym czy podkładem muzycznym – jesteśmy zachwyceni kreatywnością i talentem dzieci.
Filmik zawierający prezentację recytowanego przez grupę wiersza zamieściliśmy w linku:
Organizatorzy bardzo serdecznie dziękują wszystkim grupom i nauczycielom, którzy wzięli udział w konkursie. Nasze nowe doświadczenie z pewnością powielimy w przyszłości.
Zespół zadaniowy Erasmus
W obliczu ostatnich wydarzeń dotyczących ataku Rosji na Ukrainę, wielu rodzicom nasuwa się pytanie: "Czy i jak rozmawiać z dzieckiem o wojnie?". - To jest trudne, ale jednak powinni mówić. Dzieci i tak się dowiedzą. Założenie jest takie, że jeżeli to my przekazujemy im tę informację, to mamy jakąkolwiek kontrolę nad tym, jak dziecko będzie ją kojarzyło.
To jest trudne, ale jednak powinni mówić. Dzieci i tak się dowiedzą. Założenie jest takie, że jeżeli to my przekazujemy im tę informację, to mamy jakąkolwiek kontrolę nad tym, jak dziecko będzie ją kojarzyło. Strzępki informacji docierają bowiem do dzieci w każdym momencie dnia: w komunikacji, w radio, w rozmowach. My ich przed tym nie uchronimy. Być może rzeczywiście przekazy wojnie, zdarzały się w życiu dziecka poprzez historie starszych członków rodziny, ale obraz wojny mógł się pojawiać w życiu dzieci także w znacznie gorszej postaci: w filmach wojennych, być może w grach komputerowych. W takich przypadkach już w ogóle nie mamy kontroli nad tym, jakie wyobrażenia dzieci połączą sobie z informacją o tym, co dzieje się w Ukrainie. Jaki obraz stanie się dla nich wyobrażeniem tego, co dzieje się tuż za naszą granicą. I to, że to my im o tym powiemy, może uchronić je w tym sensie, że przekażemy im tę informację w bezpieczniejszej i mniej zagrażającej formie.
Czy jest jakaś granica wiekowa, do której pod żadnym pozorem nie należy rozpoczynać tego tematu z dzieckiem?
To jest bardzo indywidualna kwestia. Jeśli mamy wątpliwość, czy dziecko jest odpowiednio dojrzałe do takiej rozmowy, to warto wybadać, co już wie na ten temat. Być może nasz przedszkolak usłyszał, że jest wojna, ale słowo to zna wyłącznie z jakiejś zabawy, a gdy my podejdziemy do tematu na poważnie, z ciężkim kalibrem i naszym dorosłym obrazem wojny, to możemy go po prostu wystraszyć. Dobrze by było zatem najpierw dowiedzieć się, ile dziecko wie i jakie obrazy w jego głowie wiążą się ze słowem "wojna", jak sobie to wyobraża. To może być punkt wyjścia do takiej rozmowy. Być może starsze dziecko wyobraża sobie wojnę w postaci czołgów na ulicy, a my odniesiemy się do ran i do ofiar, tym samym podsycając jego lęk. Bardzo ważne jest zatem, żeby sprawdzić, z czym podczas takiej rozmowy zastajemy dziecko.
Strona 53 z 225