Mali badacze w grupie „Pszczółki”
„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż- a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem”
Konfucjusz
Świat wokół nas jest bardzo ciekawy i kryje w sobie wiele tajemnic.
Codziennie na naszych oczach zachodzi mnóstwo fascynujących zjawisk.
Choć większość z nich, dzieci widziały już tyle razy, że wydają się całkiem zwyczajne,
zachęciłam je do zadawania pytań: dlaczego?, jak?, po co? i zaprosiłam do wspólnej podróży po krainie nauki.
Przedszkolaki wykonywały samodzielnie eksperymenty z wieloma przedmiotami codziennego użytku oraz doświadczenia o zaskakujących rezultatach.
Badały właściwości wody, powietrza, magnesu.
Dowiedziały się, że „pusta” butelka wcale nie jest pusta,
zanurzały papier w wodzie tak, aby nie był mokry, oraz obserwowały „skórkę”
na powierzchni wody w doświadczeniu z igłą. Na chwilę stały się chemikam
i i nauczyły się wytwarzać bąbelkujący gaz – dwutlenek węgla i nadmuchać balonik bez dmuchania.
Emocji nie brakowało podczas „wyścigów w spadaniu”:
kulka z kartki- kartka, kartka- kamień, balon nadmuchany powietrzem-
balon nadmuchany dwutlenkiem węgla. Wiele trafnych pomysłów miały dzieci podczas zabawy badawczej „Lekka i ciężka kartka”.
Ciekawe dla dzieci okazały się także eksperymenty z magnesem,
którym wyławiały spinacze z wody bez zamaczania rąk oraz próbowały przyciągać różne przedmioty,
co nie zawsze się udawało. Wiele śmiechu wywołały doświadczenia z balonem, który po potarciu przyciągał włosy dzieci do góry.
Podczas zajęć przedszkolaki doskonale się bawiły,
ale równocześnie wiele nauczyły. Mam nadzieję, że rozbudziłam w nich chęć odkrywania tajemnic, zdobywania wiedzy i poznawania świata.