"Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż – a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!”
Konfucjusz
Dzieci przedszkolne charakteryzuje naturalna ciekawość tego, co je otacza.
Uczą się przez działanie, zbierając swoje doświadczenia „ręka, sercem i głową”.
Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dzieci
są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym.
Chociaż niektóre eksperymenty wydają się trudne, bo związane z dziedzinami,
takimi jak fizyka lub chemia,to dają dziecku okazję do odkrywania
i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki.
Od października 2017 r. w Przedszkolu Publicznym w Połańcu rozpoczęła się realizacja projektu
pt. „Przedszkolak badaczem i odkrywcą”
oraz planu rocznego pod hasłem: „Badam, doświadczam, eksperymentuję”.
Istotą projektu jest wprowadzenie nowoczesnych metod zabawowych twórczych w przedszkolu
z elementami eksperymentowania, badania, odkrywania, doświadczania i przeżywania.
Największą jednak zaletą projektu jest rozwijanie u dzieci ciekawośc
otaczającym światem przyrody oraz rozwijanie poczucia
własnej wartości i wiary we własne możliwości
Proponowane przez nauczycieli zabawy badawcze pomagają
rozwijać samodzielność, myślenie praktyczne i kreatywne,
spostrzegawczość, koncentrację uwagi oraz umiejętność pracy w grupie.
Założenia projektu pozostają w zgodzie z celami
wychowania przedszkolnego zawartego w podstawie programowej.
W zaplanowanych działaniach biorą udział nauczyciele, dzieci 3, 4, 5, 6 – letnie,
rodzice oraz całe środowisko przedszkolne. Projekt zakończy się w czerwcu 2018 r.
W ostatnim czasie Mali badacze mieli okazję przeprowadzać
doświadczenia i eksperymenty z powietrzem i wiatrem.
Na wstępie nauczyciele zapoznali dzieci z żywiołem, jakim jest powietrze.
Przedszkolaki słuchały literatury dziecięcej np. L. J. Kern „Piotruś i powietrze”,
„Jak Piotruś chciał być powietrzem”.
Ułatwiło to przedstawienie dzieciom praktycznego wykorzystania powietrza przez człowieka.
Wszyscy chętnie słuchali ciekawostek: „Dlaczego samoloty mają skrzydła?”
, „Dlaczego balony unoszą się na ogrzanym powietrzu?” itp.
Następnie dzieci z dużym zainteresowaniem i w skupieniu,
z użyciem różnego rodzaju pustych butelek.
Same wprowadzały w ruch lekkie przedmioty (piórka, chusteczki, piłeczki, kawałki bibuły)
dmuchając na nie.
Dużo radości sprawiła dzieciom zabawa „Balony odrzutowe” –
puszczanie nadmuchanych ale nie zawiązanych balonów.
Obserwowały jak powietrze wylatuje z balonów i powoduje ich ruch.
Mali badacze próbowali również napompować balon przy pomocy butelki i ciepłej wody.
Podczas wykonywania doświadczeń pomocne okazały się
urządzenia elektryczne: wiatrak i suszarka do włosów.
Dzięki nim dzieci zaobserwowały, że podmuch powoduje przesunięcie
lekkich przedmiotów jak pióro czy piłeczka pingpongowa.
Po zdobyciu wiedzy na temat powietrza i przeprowadzeniu doświadczeń
nadszedł czas na wykonanie pracy plastycznej.
Z różnorodnych materiałów powstały piękne
i kolorowe latawce oraz wiatraczki.
Zanim wzbogaciły one przedszkolną galerię prac, dzieci zabrały wiatraczki i latawce
do ogrodu przedszkolnego, aby sprawdzić jak podmuch wiatru wprawia je w ruch.
Przeprowadzone zabawy badawcze i doświadczenia z powietrzem i wiatrem poszerzyły
zakres wiedzy oraz wzbogaciły wyobraźnię przedszkolaków.
Postawienie dzieci w roli badacza, eksperymentatora okazało się wspaniałą zabawą,
dostarczając im wielu nowych doznań, wrażeń, emocji i radości a jednocześnie sprawiło,
że uczyły się odkrywając to, co nieznane i fascynujące.
W najbliższym czasie kolejnym wyzwaniem dla „przedszkolnych badaczy”
będą zabawy i doświadczenia sprawdzające działanie
magnesu oraz poznanie, co to jest energia i jak powstaje.
Monika Szywała