Grupy integracyjne funkcjonują w naszym przedszkolu od wielu lat. Nadal wielu rodziców ma wątpliwości, czy takie rozwiązania są korzystne dla ich dzieci. Pojęcie integracja wywodzi się od łacińskiego słowa integratio, które oznacza zespolenie się, scalenie, tworzenie całości z części.1 Dlatego ideę integracji można rozumieć jako szansę wspólnego przebywania, zabawy, uczenia się i wychowania dla wszystkich dzieci.M. Chodkowska podaje, że integracja jest procesem dwustronnym, wyra­żającym się nie tyle samym faktem włączenia, ile wzajemnym dostosowaniem dwóch grup w zakresie potrzeb, dążeń i celów tak, by możliwe było ich har­monijne funkcjonowanie, ukierunkowanie na zaspokojenie potrzeb wszyst­kich części zintegrowanej całości.2 Czyli najprościej rzecz ujmując, można stwierdzić, iż efekty wynikające z organizowania grup integracyjnych, są bardzo pozytywne zarówno dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, jak i dla dzieci zdrowych. W procesie społecznej integracji dzieci, znaczącą rolę odgrywają:

 

  • kształtowanie między nimi więzi emocjonalnych, stanowiących konsekwencję wzajemnie pozytywnych ustosunkowań i zachowań.
  • wzajemne zrozumienie i akceptacja między dziećmi pełnosprawnymi i tymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych,,
  •  umacnia się spójność dziecięcej grupy,
  • wzrasta poczucie odpowiedzialności za słabszego, potrzebującego pomocy człowieka,
  • zwiększa się chęć współdecydowania  i współuczestniczenia w różnych sytuacjach i formach aktywności grupy,
  • dzieci te osiągają poczucie bezpieczeństwa,
  • w integracyjnej grupie  mają możność realizowania w swoich potrzeb psychicznych.

Dlatego też bardzo ważne jest, aby działania integracyjne rozpoczynały się już w pierwszych latach życia dzieci, w ich rodzinie, w przedszkolu, gdy jeszcze nie zostały ukształtowane, a tym samym utrwalone negatywne, naznaczone brakiem tolerancji i zrozumienia postawy wobec mniej sprawnych osób. W wieku przedszkolnym dzieci łatwo akceptują siebie wzajemnie, niezależnie od różnic w sferze fizycznej czy intelektualnej. Integracja jest wówczas spontaniczna i naturalna.

 

 

1 Słownik wyrazów obcych, dz. cyt., s. 374.

2  M. Chodkowska, „ Problemy pedagogicznego wsparcia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie społecznego funkcjonowania w klasie szkolnej”, „ Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji”, red. Z. Palak, Z. Bartkowicz , wyd. UMCS, Lublin 2004, s. 63.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej jak je wyłączyć ciasteczka: Jak wyłączyć ciasteczka w przeglądarce..

  Akceptuje cookies na tej stronie
EU Cookie Directive Module Information