Aktualności

Konkurs skierowany był do dzieci w wieku 3-6 lat uczęszczających do Przedszkola Publicznego w Połańcu wraz z filiami. Przedsięwzięcie zainicjował zespół zadaniowy Erasmus, który realizuje projekt pt. „We open the window towards the world” w ramach Akcji  Mobilności Edukacyjnej Erasmus+.

Głównym celem konkursu było rozwijanie recytatorskich i aktorskich uzdolnień dzieci oraz rozbudzanie zainteresowań poezją anglojęzyczną. Natomiast jego zadaniem było zaprezentowanie i nagranie wiersza o tematyce przyrodniczej (związanej z czterema porami roku) w języku  angielskim.

Komisja oceniająca postanowiła nagrodzić wszystkie 10 grup biorących udział w konkursie, ponieważ występy przedszkolaków okazały się bardzo atrakcyjne i pomysłowe. Dnia 1.03.2022r. wręczenia nagród i dyplomów dokonała Pani Anna Kaniszewska Dyrektor Przedszkola Publicznego w Połańcu, kierując słowa uznania i gratulacje do dzieci i nauczycieli. Zgłoszone prezentacje wierszy wzbogacane były elementem ruchu, rekwizytem, strojem, mimiką, gestem scenicznym czy podkładem muzycznym – jesteśmy zachwyceni kreatywnością i talentem dzieci.

Filmik zawierający prezentację recytowanego przez grupę wiersza  zamieściliśmy w linku:

https://youtu.be/TCZjqtIUw4g

Organizatorzy bardzo serdecznie dziękują wszystkim grupom i nauczycielom, którzy wzięli udział w konkursie. Nasze nowe doświadczenie z pewnością powielimy w przyszłości.

Zespół zadaniowy Erasmus

W obliczu ostatnich wydarzeń dotyczących ataku Rosji na Ukrainę, wielu rodzicom nasuwa się pytanie: "Czy i jak rozmawiać z dzieckiem o wojnie?". - To jest trudne, ale jednak powinni mówić. Dzieci i tak się dowiedzą. Założenie jest takie, że jeżeli to my przekazujemy im tę informację, to mamy jakąkolwiek kontrolę nad tym, jak dziecko będzie ją kojarzyło.

child protection services g6c3877ef9 640

To jest trudne, ale jednak powinni mówić. Dzieci i tak się dowiedzą. Założenie jest takie, że jeżeli to my przekazujemy im tę informację, to mamy jakąkolwiek kontrolę nad tym, jak dziecko będzie ją kojarzyło. Strzępki informacji docierają bowiem do dzieci w każdym momencie dnia: w komunikacji, w radio, w rozmowach. My ich przed tym nie uchronimy. Być może rzeczywiście przekazy wojnie, zdarzały się w życiu dziecka poprzez historie starszych członków rodziny, ale obraz wojny mógł się pojawiać w życiu dzieci także w znacznie gorszej postaci: w filmach wojennych, być może w grach komputerowych. W takich przypadkach już w ogóle nie mamy kontroli nad tym, jakie wyobrażenia dzieci połączą sobie z informacją o tym, co dzieje się w Ukrainie. Jaki obraz stanie się dla nich wyobrażeniem tego, co dzieje się tuż za naszą granicą. I to, że to my im o tym powiemy, może uchronić je w tym sensie, że przekażemy im tę informację w bezpieczniejszej i mniej zagrażającej formie.

Czy jest jakaś granica wiekowa, do której pod żadnym pozorem nie należy rozpoczynać tego tematu z dzieckiem?

To jest bardzo indywidualna kwestia. Jeśli mamy wątpliwość, czy dziecko jest odpowiednio dojrzałe do takiej rozmowy, to warto wybadać, co już wie na ten temat. Być może nasz przedszkolak usłyszał, że jest wojna, ale słowo to zna wyłącznie z jakiejś zabawy, a gdy my podejdziemy do tematu na poważnie, z ciężkim kalibrem i naszym dorosłym obrazem wojny, to możemy go po prostu wystraszyć. Dobrze by było zatem najpierw dowiedzieć się, ile dziecko wie i jakie obrazy w jego głowie wiążą się ze słowem "wojna", jak sobie to wyobraża. To może być punkt wyjścia do takiej rozmowy. Być może starsze dziecko wyobraża sobie wojnę w postaci czołgów na ulicy, a my odniesiemy się do ran i do ofiar, tym samym podsycając jego lęk. Bardzo ważne jest zatem, żeby sprawdzić, z czym podczas takiej rozmowy zastajemy dziecko. 

274585793 474534301079181 445469394610613049 n

„Dziś dla dla babci słońce mamy

i całuski dla dziadziusia.

Dziś życzenia wnuczek składa

i piosenki śpiewa wnusia”.

Babcia i Dziadziuś to słowa, które każdemu dziecku kojarzą się z ciepłem, miłością i wszystkim, co dobre. Dlatego w podzięce za ich wielkie serce w Przedszkolu Publicznym w Połańcu odbyły się, z małym opóźnieniem ze względu na zachorwoania i ferie zimowe,  uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka. Trudne czasy pandemii spowodowały, że nie mogliśmy gościć dziadków w naszym przedszkolu, ale każda grupa uczciła to święto przygotowując pod kierunkiem swoich nauczycieli nagrania programów artystycznych. Wnuczęta w odświętnych strojach i z uśmiechem na ustach składały dziadkom życzenia, recytowały wiersze, śpiewały piosenki, prezentowały tańce. Przygotowały także piękne laurki oraz upominki. Występy przedszkolaków były wspaniałą okazją  by podziękować za miłość, opiekę, cierpliwość i czas, jaki poświęcają im ukochana Babcia i Dziadziuś.

Życzenia dziadkom złożyła także Pani Anna Kaniszewska - Dyrektor Przedszkola Publicznego w Połańcu. W imieniu własnym oraz wszystkich pracowników przedszkola życzyła zdrowia, wszelkiej pomyślności, miłości i szacunku płynących z serc ukochanych wnuków. Wyraziła także nadzieję na powrót wspaniałych, wzruszających uroczystości z udziałem Babć i Dziadków w naszym perzedszkolu.

KOCHANI DZIADKOWIE – JESZCZE RAZ WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO!!!

Monika Szywała