Realizując założenia Rocznego planu pracy przedszkola „ Przedszkolak bliżej natury”, we wszystkich grupach przedszkolnych zostały założone wiosenne kąciki przyrody. W ich tworzenie zostały zaangażowane całe rodziny. Rodzice pomogli w dostarczeniu ziemi, pojemników, nasion i sadzonek roślin. Pod okiem wychowawców rozpoczęły się prace ogrodnicze. Dzieci z wielkim zapałem napełniały pojemniki ziemią, następnie sadziły główki cebuli, korzeń pietruszki, siały nasiona owsa, rzeżuchy i fasoli. Zostały posiane mieszanki kwiatów jednorocznych, w celu przygotowania rozsady, którą dzieci samodzielnie wysadzą w ogrodzie przedszkolnym. Zgromadzone zostały sadzonki roślin miododajnych: koniczyna biała, melisa lekarska, kocimiętka, orlik i żywokost lekarski.
Tworząc wiosenne kąciki dzieci, poszerzały swoją wiedzę przyrodniczą. Poznały nazwy roślin, warunki jakie są potrzebne do ich wzrostu, sposoby pielęgnacji oraz znaczenie roślin w zachowaniu zrównoważonego ekosystemu. Dowiedziały się, że to człowiek jest odpowiedzialny za świat przyrody i że należy podejmować wszelkie działania w celu zapobiegania jego degradacji.
Dopełnieniem prac ogrodniczych było wyeksponowanie efektów pracy w pomysłowych aranżacjach. W ich tworzeniu dzieci wykazywały się dużą kreatywnością, entuzjazmem i zaangażowaniem. Pozwoliło im to na dzielenie się swoimi inspiracjami z rówieśnikami.
Praca w grupie, oprócz wrażeń estetycznych, dostarczyła dzieciom wielu pozytywnych emocji t.j: uczucia radości, zainteresowania i entuzjazmu, a przede wszystkim poczucia dumy i satysfakcji ze wspólnie wykonanej pracy.
Podjęte działania mają za cel wykształcić w dziecku cechy człowieka świadomego -rozumiejącego znaczenie dbania o środowisko przyrodnicze dla życia współczesnego społeczeństwa i przyszłych pokoleń oraz człowieka wrażliwego i odpowiedzialnego za podejmowane przez siebie decyzje i działania na rzecz ochrony przyrody.
Mirosława Gad