Od grudnia 2022r. do maja 2024r. pracownicy Przedszkola Publicznego w Połańcu realizują drugi projekt Erasmus+ pt. „To be a part of the World” („Być częścią świata”) jest to typ akcji KA122-SCH - Krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej. Tym razem częścią świata, którą poznawaliśmy była Francja. Zespół nauczycieli w składzie: Dorota Golonka, Beata Mika, Wioletta Ziętarska uczestniczyły w kursie metodycznym oraz praktycznym z zakresu edukacji ekologicznej i outdoorowej.
W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie „Jak zarządzać środowiskiem?” w dniach 24.09. - 1.10.2023r. odbyłyśmy podróż do Nicei. Tytuł kursu, który nas zainspirował brzmiał: „Environmental Stewardship: How to reconnect With Nature”. Głównym celem warsztatów i zajęć było:
- gromadzenie danych na temat wpływu działalności człowieka na środowisko i zaplanowanie sposobów łagodzenia jego szkodliwych wpływów;
- docenienie i wspieranie natury w środowisku śródmiejskim;
- zaplanowanie przedszkolnego mikrogospodarstwa i kompostowanie społeczne;
- przedstawienie zasad edukacji leśnej i plenerowej w edukacji przedszkolnej;
- poznawanie ogólnoprzedszkolnych projektów środowiskowych związanych z recyklingiem i zbieraniem śmieci;
- zarządzanie badaniami obserwacyjnymi dzikiej przyrody i ptaków;
- przygotowanie naturalnych kosmetyków i środków czystości;
- utrwalenie pracy metodą projektu czy poznanie techniki SWOT.
Dodatkowo prezentowałyśmy koncepcję pracy oraz działania proekologiczne Przedszkola Publicznego w Połańcu a także zapoznawałyśmy się ze sposobem pracy placówek oświatowych z innych krajów europejskich, m.in. Irlandii, Chorwacji, Danii, Niemiec. Podczas pobytu miałyśmy okazję podnosić swoje kompetencje językowe jak również poznawałyśmy kulturę francuską. Podziwiałyśmy przy tym uroki i piękno Lazurowego Wybrzeża podczas wycieczek kulturowych zorganizowanych przez Europass Teacher Academy. Nicea oczarowała nas i sprawiła, że na długo zapamiętamy ten czas natomiast zdobyte doświadczenie i wiedzę będziemy stosować w naszej codziennej pracy.
B. Mika, W. Ziętarska, D. Golonka