Usprawnienie motoryki dużej

 

  • ruchy naprzemienne, czyli lewa do prawego, prawa do lewego,
  • rysowanie w powietrzu obiema rękami tych samych obrazów jednocześnie,

·         wykonujemy luźne skłony i kołyskę,

·         rysowanie lub wodzenie po dużym znaku „X”,

  • rysowanie w powietrzu figur geometrycznych,
  • rysowanie „leniwych ósemek”,
  • rysowanie fal, gór i kół,
  • zamalowywanie dużych przestrzeni farbami przy pomocy grubych pędzli lub rąk.

Ćwiczenia usprawniające motorykę małą, czyli nadgarstki, dłonie i palce:

 

  • zgniatanie i rozgniatanie serwetek,
  • pracę z modeliną,
  • wycinanie i wydzieranie,
  • zwijanie gazety w kulki (rzucanie nimi do celu),
  • malowanie,
  • wyszywanie,
  • nawlekanie,
  • origami (koła, kwadraty),
  • rysowanie po śladzie,
  • rysowanie oburącz.

Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo – ruchową

 

Są to ćwiczenia grafomotoryczne, w których czynności ruchowe odbywają się pod ścisłą kontrolą wzroku:

  • zabawy manualne typu: nawlekanie koralików, lepienie z plasteliny,
  • zamalowywanie obrazków, pisanie szlaczków,
  • wydzieranki, rysowanie po śladzie, kalkowanie, odwzorowywanie, obrysowywanie, zabawy i układanie modeli z palców i dłoni, przewlekanie kolorowego sznurka przez dziurki, zawiązywanie kokardek, układanki typu puzzle, klocki Lego,
  • nie wyręczanie dziecka w czynnościach typu: ubieranie się, mycie, sznurowanie butów, zapinanie guzików itp.

Ćwiczenia rozwijające orientacje w schemacie ciała i przestrzeni

 

  • nazywanie części ciała;
  • orientacja w schemacie ciała: daj lewą rękę, tupnij prawą nogą itp.;
  • orientacja w przestrzeni: idź 2 kroki do przodu, do tyłu, na lewo, w prawo;
  • ćwiczenia graficzne: zaznacz kreską prawy róg, u góry narysuj zieloną kreskę;
  • ćwiczenia logarytmiczne połączone z pokazywaniem i nazywaniem części ciała w oparciu o wierszyk „Prawa ręka, noga prawa…”, „Głowa, ramiona, kolana, pięty…”, „Mam dwie ręce, nogi dwie…”;
  • zabawy ruchowe doskonalące orientację przestrzenną z wykorzystaniem woreczków, laski gimnastycznej, maskotki;
  • zabawa w rzucanie papierową kulą zgodnie z poleceniem: góra, dół, prawa, lewa strona itp.;
  • zabawy ruchowe z wykorzystaniem woreczków – rzucanie woreczkiem zgodnie z instrukcją słowną: przed siebie, za siebie, na stół, pod stół;
  • poruszanie się zgodnie z instrukcją słowną np. stań na gazecie, stań pod gazetą, stań przed gazetą, stań za gazetą, stań między gazetami.
  •  

Ćwiczenia ruchowo – słuchowo – wzrokowe

 

Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe to ćwiczenia grafomotoryczne, którym towarzyszy muzyka. Cykl tych ćwiczeń winien przebiegać według ustalonego schematu:

  1. Odtwarzanie ruchem rytmu piosenki.
  2. Demonstracja wzoru, jego analiza i pokaz jak należy go wykonać z piosenką.
  3. Próby odtwarzania wzoru w rytm piosenki:
  4. wodzenie palcem po wzorze – faza utrwalania wzoru i powiązania z piosenką
  5. pisanie wzoru palcem w powietrzu – ręką dominującą
  6. na powierzchni stołu – palcem lub na tackach z piaskiem
  7. na dużym arkuszu papieru –kredą, węglem, kredkami świecowymi
  8. na kartce papieru z bloku rysunkowego – pędzlem, kredką, ołówkiem, lub ołówkiem w zeszycie bez liniatury
  9. w liniaturze zeszytu – ołówkiem, mazakiem, długopisem.

Ćwiczenia należy dopasować do indywidualnych potrzeb i możliwości  dziecka.
 

 

                                                                            Pedagog – Jolanta Cebula