"Kto czyta, żyje wielokrotnie.

 Kto zaś z książkami obcować nie chce-na jeden

żywot jest skazany."

(Józef Czechowicz)

Znajomość  z książkami może zawrzeć już maleńkie dziecko, jeśli tylko mu to umożliwimy.

            Pierwszy kontakt dziecka  z książką polega na  oglądaniu ilustracji, rozpoznawaniu  przedmiotów. Maluch  śledzi kolorystykę na kartkach, odkrywa, wyłaniające się z nich znane kształty.  Staje się to początkiem do dalszych poszukiwań.

            Ilustracje są dla  dziecka jak słowa, które kształtują u niego język jako system. Budzą jego zachwyt i zainteresowanie. Młodsi czytelnicy z uwagą oglądają ilustrację, aby móc uchwycić jej istotny sens. Umiejętność odczytywania obrazka ogranicza się na tym etapie  do wyliczania przedstawionych przedmiotów, czynności, cech. Później maluch  jest już zdolny uchwycić zachodzące między nimi związki. Świat wyobrażeń dziecka zaczyna się rozszerzać. Przechodzi od pojęć prostych do bardziej złożonych.

            Możliwość rozumienia treści czytanych pojawia się około 3 roku życia.

            Pamiętajmy o tym, że pierwsze kontakty dziecka z  książką powinny mieć  formę zabawy. Książka wprowadza dziecko w świat fantazji poszerzając jego zasób słownictwa, przygotowując go do abstrakcyjnego myślenia. Z biegiem czasu w kontakcie dziecka z książką rośnie stopniowo rola tekstu, ważniejsza staje się treść utworu, bohaterowie i ich losy,  przygoda i jej szczęśliwe zakończenie. Kontakt z baśnią, bajką przenosi dziecko również w  świat emocji, zaczyna kształtować się ich osobowość.  Kształtuje uczucia społeczne, ukazuje świat wewnętrznych przeżyć.

 

            Literatura dla dzieci starszych w wieku przedszkolnym wskazuje już bardziej skomplikowane stosunki między ludźmi, pokazuje przykłady postępowania bohaterów, ich postawy w różnych sytuacjach.

            Przełomem w rozwoju czytelnictwa jest nabycie umiejętności samodzielnego czytania. Jest to czas opanowywania i  doskonalenia technik czytania co staje się elementem nauki. Nadal zainteresowania czytelnicze dotyczą bajek i baśni, które działają na wyobraźnię, pamięć, myślenie. Czytanie przestaje być tylko elementem zabawy a staje się sposobem zdobywania wiedzy.

            W wieku szkolnym (kl. IV-VIII) dziecko wkracza w okres niezależności intelektualnej. Występują  różnice w zainteresowaniach chłopców i dziewcząt .Obie grupy zdecydowanie chętniej zaczynają sięgać po literaturę popularno-naukową. Wynika to z chęci  na gromadzenie i poszerzanie wiedzy o otaczającym świecie.

 Naukowo stwierdzono, że jest to najlepszy wiek pod względem aktywności czytelniczej.

            Należy  pamiętać, że najważniejszy jest przykład: jeśli sami będziemy otaczać się książkami i od najmłodszych lat będziemy czytać dzieciom, z pewnością nie zrezygnują one z książek w przyszłości. A warto o to zadbać, ponieważ książki bardzo wiele wnoszą w życie małego człowieka.

 

NIKT NIE RODZI SIĘ CZYTELNIKIEM, CZYTELNIKA TRZEBA WYCHOWAĆ,

CODZIENNIE CZYTAJ DZIECKU DLA PRZYJEMNOŚCI,

DO CZYTANIA WYBIERAJ ODPOWIEDNIE KSIĄŻKI.