Aktualności
„Dzisiaj Wasze święto, Seniorzy kochani!
My, przedszkolaki życzenia składamy:
Niech Wam sprzyja szczęście,
Niech Wam zdrowie służy,
I cieszcie się życiem sto lat
Albo dłużej!”
20 października obchodzony jest Europejski Dzień Seniora. To bardzo ważne święto i doskonała okazja do podkreślenia wyjątkowej roli osób starszych w naszym społeczeństwie. Ich mądrość i doświadczenie życiowe to wartości, które zasługują na uznanie i szacunek.
Z tej okazji przedszkolaki z grupy „Pszczółki” z Przedszkola Publicznego w Połańcu oraz z grupy „Kotki” z Filii nr 1 przygotowały niespodzianki. Swoje wyjątkowe występy artystyczne zaprezentowały 19 października dla uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy w Połańcu, natomiast 20 października dla członków Stowarzyszenia „Klub Seniora MEGAWAT” w Połańcu, których gościliśmy w przedszkolu. Nie zabrakło wierszy przeplatanych piosenkami, gry na instrumentach oraz tańców w pięknych strojach. Życzenia seniorom składali także Pan Jacek Benedykt Nowak Burmistrz Miasta i Gminy w Połańcu wraz z Panią Bogumiłą Niespodziewaną oraz Pani Anna Kaniszewska Dyrektor Przedszkola Publicznego w Połańcu.
Na koniec przedszkolaki wręczyły seniorom własnoręcznie wykonane laurki. Wszystkie występy dostarczyły dużo radości oraz wzruszeń. Dzieci wielokrotnie zostały nagrodzone gromkimi brawami, wiwatami i aplauzami. Duże słowa podziękowania dla dyrekcji, przedszkolaków oraz wychowawców złożyła Pani Anna Konat kierownik ŚDS w Połańcu oraz Pani Ewa Durnaś Prezes Zarządu Stowarzyszenia „Klub Seniora MEGAWAT”. W podziękowaniu za występy przedszkolaki otrzymały także słodki poczęstunek.
Warto nieść radość. Takie inicjatywy pozwalają seniorom przeżywać drugą młodość a przede wszystkim dają radość obu stronom. Dzieci uczą się szacunku do osób starszych. Dzień Seniora to doskonały powód, aby pamiętać na co dzień o ludziach starszych, przyjaciołach i członkach rodziny. Z roku na rok wspólne spotkania przedszkolaków i seniorów cieszą się coraz większym powodzeniem – Nasza przyjaźń niech trwa!
P. Maćkowska
Od grudnia 2022r. do maja 2024r. pracownicy Przedszkola Publicznego w Połańcu realizują drugi projekt Erasmus+ pt. „To be a part of the World” („Być częścią świata”) jest to typ akcji KA122-SCH - Krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej. Tym razem częścią świata, którą poznawaliśmy była Francja. Zespół nauczycieli w składzie: Dorota Golonka, Beata Mika, Wioletta Ziętarska uczestniczyły w kursie metodycznym oraz praktycznym z zakresu edukacji ekologicznej i outdoorowej.
W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie „Jak zarządzać środowiskiem?” w dniach 24.09. - 1.10.2023r. odbyłyśmy podróż do Nicei. Tytuł kursu, który nas zainspirował brzmiał: „Environmental Stewardship: How to reconnect With Nature”. Głównym celem warsztatów i zajęć było:
- gromadzenie danych na temat wpływu działalności człowieka na środowisko i zaplanowanie sposobów łagodzenia jego szkodliwych wpływów;
- docenienie i wspieranie natury w środowisku śródmiejskim;
- zaplanowanie przedszkolnego mikrogospodarstwa i kompostowanie społeczne;
- przedstawienie zasad edukacji leśnej i plenerowej w edukacji przedszkolnej;
- poznawanie ogólnoprzedszkolnych projektów środowiskowych związanych z recyklingiem i zbieraniem śmieci;
- zarządzanie badaniami obserwacyjnymi dzikiej przyrody i ptaków;
- przygotowanie naturalnych kosmetyków i środków czystości;
- utrwalenie pracy metodą projektu czy poznanie techniki SWOT.
Dodatkowo prezentowałyśmy koncepcję pracy oraz działania proekologiczne Przedszkola Publicznego w Połańcu a także zapoznawałyśmy się ze sposobem pracy placówek oświatowych z innych krajów europejskich, m.in. Irlandii, Chorwacji, Danii, Niemiec. Podczas pobytu miałyśmy okazję podnosić swoje kompetencje językowe jak również poznawałyśmy kulturę francuską. Podziwiałyśmy przy tym uroki i piękno Lazurowego Wybrzeża podczas wycieczek kulturowych zorganizowanych przez Europass Teacher Academy. Nicea oczarowała nas i sprawiła, że na długo zapamiętamy ten czas natomiast zdobyte doświadczenie i wiedzę będziemy stosować w naszej codziennej pracy.
B. Mika, W. Ziętarska, D. Golonka
„Kształcenie – Przez – Sztukę, może być szczególnie ważne nawet nie dlatego,
że przysparza artystów, ile że przysparza lepszych ludzi.”
– A.H. Maslow
W październiku dzieci z grupy „Słoneczka” rozpoczęły przygodę z projektem pt.. „Zabawy sensoplastyczne dla dzieci”. Sensoplastyka to sensoryczne podejście do plastyki, poznawanie jej za pomocą wszystkich zmysłów. Wprowadza dzieci w świat barw, faktur, zapachów, smaków pobudzając do kreatywnego działania.
Czy zdarza się nam mówić do swoich dzieci „zostaw bo się pobrudzisz”, „nie dotykaj tego”? Oczywiście, że każdy z nas miał takie zdarzenie. Zajęcia z sensoplastyki polegają na kreatywnym brudzeniu się, dania możliwości decydowania ile chcą dolać wody do mąki, ile zużyją mąki i czy w ogóle jej użyją. My organizujemy przestrzeń i zasoby, ale to nie my decydujemy w jaki sposób dzieci je wykorzystają. Na zajęciach nie chodzi o to kto zrobi „najlepszą” masę sensoryczną bo co to znaczy „najlepsza”? Czy ta co się bardziej lepi, czy ta która przepływa nam przez palce? Dla każdego z nas najlepsza masa jest inna, każdy z nas lubi coś innego. Dlatego zajęcia, które można zaproponować w ramach projektu to wspaniała przygoda czarowania i tworzenia z różnorodnych materiałów. To proces wyrażania siebie w atmosferze radości oraz swobody, z dużą dawką akceptacji i zrozumienia.
Na każdy miesiąc zaplanowane są dwa zajęcia edukacyjne w formie zadań. Podstawą zajęć jest pełna swoboda i wolność wyboru – dziecko decyduje czym i w jaki sposób będzie się bawiło.
„Marchewkolina” to pierwsza propozycja zajęć z projektu, która odbyła się 10.10.2013r. i podbiła serca przedszkolaków. Poznanie marchewki jako produktu naturalnego do wykonania masy plastycznej wzbudziło dużo wrażeń i ciekawości. Dzieci sprawdzali konsystencję, smak oraz zapach marchewki surowej i ugotowanej. Jadalna, miła w dotyku, pachnąca, czyli po prostu wciągająca a jednocześnie łatwa w przygotowaniu. Masa świetnie sprawdziła się do lepienia, wałkowania i odbijania foremek.
Już nie długo kolejna dawka świetnej zabawy rozwijająca naturalną ciekawość świata! Na kolejnych zajęciach powstanie ciastolina, masa musująca, kolorowa piaskownica z ryżu, farba z trocinami, sztuczny śnieg. To tylko niektóre pomysły z projektu. Jest ich wiele więcej. Będziemy sypać, mieszać, dolewać, lać, przelewać, lepić, malować, ugniatać, zgniatać, smakować, wąchać a przede wszystkim legalnie się brudzić!
A. Janicka
Ale kiedy dzieci mają bezpośredni kontakt z przyrodą, wtedy nagle wychodzi z nich cała siła.
Nawet poniżej drugiego roku życia (…) mogą przejść kilometry. Maria Montessori, 2014, Odkrycie dziecka.
Przy blasku październikowego słońca w leśnej scenerii pod Kopcem Kościuszki w Połańcu, dnia 11.10.2023r. odbyły się „Podchody Kosynierskie”. Ich celem było promowanie aktywności dzieci w konkurencjach i zabawach outdoorowych. W grze terenowej uczestniczyły dzieci z najstarszych grup przedszkolnych, Rodzice oraz nasz przyjaciel z Towarzystwa Kościuszkowskiego w Połańcu Pan Konstanty Michorowski.
Wszyscy uczestnicy „Podchodów Kosynierskich” spotkali się przed przedszkolem, aby przejść długim korowodem na Kopiec Kościuszki. Na miejscu spotkanie rozpoczęło się oficjalnym powitaniem uczestników przez panią Dyrektor Przedszkola Publicznego w Połańcu Annę Kaniszewską. Następnie pan Konstanty Michorowski zaprezentował strój kosyniera. W podchodach brało udział 5 drużyn i każda z nich miała za zadanie odnaleźć jeden zaginiony kosynierski atrybut: czapkę, kosę, torbę-chlebak, pas oraz buty. Losowanie kopert rozstrzygnęło, która grupa szuka jakiego elementu. Każda grupa szła wyznaczonym szlakiem, na którym napotykały leśne postacie. Poszukiwania ukrytych w lesie przedmiotów dostarczyły dzieciom wiele radości.
Przedszkolaki wykazały się dużą wiedzą przyrodniczą o lesie rozwiązując zagadki, układały puzzle, segregowały i konstruowały z materiału przyrodniczego, uczestniczyły w ćwiczeniach i zabawach ruchowych w terenie. Poprawne rozwiązanie zadań stanowiło wskazówkę i warunek przejścia do następnego stanowiska.
Poszukiwania ukrytych w lesie przedmiotów dostarczyły dzieciom wiele niezapomnianych wrażeń. Przedszkolaki z wielkim zaangażowaniem a także dużym zaciekawieniem wykonywały wszystkie zadania. Na koniec zintegrowała nas wspólna zabawa w dużym kole i rytmiczne tańce. Priorytetem „Podchodów Kosynierskich” było stwarzanie okazji do bezpośredniego kontaktu z przyrodą oraz poszerzenie wiedzy historycznej. Dziękujemy wszystkim za udział i wspaniałą zabawę.
Joanna Kicińska
Podkategorie
Strona 24 z 260